DEVAM: 130. Kadın,
Hayızken Giydiği Elbisesini Yıkar
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
الْعَبْدِيُّ
أَخْبَرَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ نَافِعٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
الْحَسَنَ
يَعْنِي ابْنَ
مُسْلِمٍ
يَذْكُرُ عَنْ
مُجَاهِدٍ
قَالَ
قَالَتْ
عَائِشَةُ مَا
كَانَ
لِإِحْدَانَا
إِلَّا
ثَوْبٌ وَاحِدٌ
تَحِيضُ
فِيهِ فَإِنْ
أَصَابَهُ
شَيْءٌ مِنْ
دَمٍ
بَلَّتْهُ
بِرِيقِهَا
ثُمَّ قَصَعَتْهُ
بِرِيقِهَا
Aişe (r.anha) şöyle
demiştir; "Bizden (Resulullah’ın hanımlarından) birinin sadece bir
elbisesi vardı. O elbisesi üzerinde iken de hayız olurdu. Eğer elbisesine kan
bulaşırsa, onu tükürüğü ile ıslatır, sonra ovalardı."
Diğer tahric: Buhari,
hayz
AÇIKLAMA: Hz. Aişe'nin elbisedeki kanı tükrüğü ile
ovaladıktan sonra su ile yıkaması fakat ravinin bunu zikretmemesi mümkün olduğu
gibi, kan'ın yıkamaya lüzum hissettirmeyecek derecede az olması da muhtemeldir.
Çünkü her ne kadar Menhel müellifi "Hanefiler elbisedeki necasetin suyun
dışındaki sirke ve tükrük gibi maddelerle izalesine bu hadisle istidlal
etmişlerdir" demekte ise de, tükrükle necaset izale edilemez. Ancak burada
şu söylenebilir, bu necaset namaza mani olacak miktarda değildir. Tükürükle
izalesi ise, eserin gözlerden uzak tutulmasını sağlamaktı. Hanefilere göre bazı
şartlarla, sudan başka da bazı mayiler ile necaset izale edilebilir. Zaten
hadis de, necasetin suyun dışındaki bazı maddelerle de izale edileceğine
delalet etmektedir.